Vallning

I går åkte vi till Ingrid i Bro för att valla. Malin och Moa, Lisa och Eskil, Camilla och Chenin och Nora med Markus och Bansheen. Loi, Moa och Doc var de som skulle valla idag. Loi var först ut, jag har aldrig sett dem valla tidigare och jag tyckte de  var jätte duktiga. Loi var härligt unghunds intensiv. Moa imponerade verkligen idag, hon var verkligen duktig. Samlade fåren jätte fint! Malin växte en del efter det ;) Sen var det Doc's tur, jag tycker får är lite äckliga. Fjantigt jag vet! Jag var ganska nervös och precis innan jag skulle gå in sa Camilla att fåren försökt stånga Bansheen (när de skulle agera stopp vid ett hörn). Jag kände väl mig inte särskilt trygg när jag gick in i hagen. Doc var laddad som bara den. Fåren blev inte riktigt glada att se oss och försökte stånga Doc, jag försökte trycka bort dem men de var verkligen inte glada och fortsatte med sitt stångande. Doc blev inte ett dugg rädd han var riktigt modig (han fick ju inte direkt stöd av mig, jag var näst intill panikslagen), han tände rejält och bet fåren. Jag tyckte situationen var ganska obehaglig och kände att jag inte kunde kontrollera situationen så Camilla fick ta över men det var inte en enkel uppgift. Doc var på fåren ganska mycket och fåren var ganska arga.  Vi visste inte hur vi skulle göra och jag var rädd att fåren skulle göra illa Doc och att Doc skulle göra illa dem så vi avbröt. Jag frågade Ingrid om hjälp så hon tog Doc och gick in med honom i fållan. Ingrid var tydlig med Doc att han inte fick bita fåren. Det var inte en enkel uppgift, hålla Doc från fåren (han är jäkligt stark lillskiten) och fåren från Doc men hon var  och till slut blev det mycket bättre och jag är nöjd med hur vi slutade dagen. Doc började fatta att han inte fick bita fåren och tog kontakt med Ingrid lite då och då och fick avsluta med att vara duktig. Ett stort Tack till Ingrid som hjälpte oss!

En rolig och spännande dag. Jag ser framemot nästa gång vi ska valla med lite skräckblandad förtjusning. Jag tror inte att det kommer att bli en lätt uppgift att kunna hantera Doc i fållan med fåren. Men vi ska kämpa, det tycker jag Doc är värd för han är duktig och har det i sig (djurkänsla och eye tror jag Ingrid sa om honom). Dessutom tycker han att det är galet roligt, min eftertänksamma Doc är som bortblåst med fåren!

 Tack för en trevlig dag tjejer!



Doc och jag när vi var och vallade på Fätorpets kennel. Så här lugnt och kontrollerat var det inte igår!

Kommentarer
Postat av: Vanessa & Singha

Roligt att Doc tycker det är så kul! Och jag tycker du är modig som vågar var bland arga får! Men det gick ju bra iaf :)

Ha de bra!

2008-11-10 @ 14:33:41
URL: http://www.aussiebus.webb.se
Postat av: Camilla & Chenin

Det var nog Lisa och jag som sa det ;)

Vågade inte skriva att du nästan grina :) Jag tycker fortfarande att fåren var rätt söta! Fast den där otäcka tackan...

Vi ses ikväll - kommer vid sju!

2008-11-10 @ 17:15:31
URL: http://www.chenin.se
Postat av: Lisa

Men Anna, har du inte landat än? Eskil var inte med, det vet jag med bestämdhet. ;)



Som terapeutisk åtgärd så tror jag att du ska valla lite ensam utan hund först nästa gång! (För att skapa lite fårvana, och inse det ofarliga ;))

2008-11-11 @ 00:13:09
URL: http://www.eskil-isak.com
Postat av: Anna

Hahaha!!!

2008-11-11 @ 09:27:02
Postat av: Riitta igen

Jag vill också vara mé och valla! Både för att få se er alla andra med era hundar och även med mina tåssisar. Men arga får vet i fasen vad jag tycker om... Har aldigt träffat sådana innan. Raffa hade nog tjurat tillbaka ;)



Ha det bäst i blötan!

/Kramis

2008-11-12 @ 10:32:27
URL: http://www.kreivis.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0