Årets sista dag idag.

Årets sista dag har killarna och jag hittills hunnit med promenad och bus med Pernilla och Nova. Doc älskar att reta Nova som egentligen tycker att Dalton är mycket stiligare än en liten prickig byracka. Hon har god smak! När vi kom hem tränade Doc och jag ett litet träningspass på parkeringen. Doc var duktig och fokuserad och hade riktigt bra position i ff. Medan vi tränade åkte några av byns innevånare förbi på spark på väg till kyrkogården som vi bor alldeles brevid,fast inte så nära att Dalton ska vakta den som han tycker. Doc uppvaktade en gammal terrierdam som inte uppskattade en ungnos i rumpan. Doc tok artigt emot tillsägelser och kom och la sig brevid mig när jag sa att det räckte, duktig prick. Doc har lite svårt att vara lagom när han hälsar, blir överlycklig, hoppas, pussar, busar och välter lätt omkull den äldre befolkningen. Men idag var han så duktig och hälsade fint som de duktiga hundarna gör ;)

2009
Jag har inte tänkt skriva en årskrönika men några ord om året som varit tänkte jag få ner. Dalton har mått bra mest hela året och har hittat glädjen i att spåra igen. Vilket jag tycker är väldigt kul för han är verkligen en bra spårhund när han vill. Dalton och Doc´s relation har inte alltid varit den bästa under året. Botten tror jag nåddes någon gång under sommaren, då kopplena var på dem även inomhus för att snabbt kunna avbryta. Nu känns det bra mellan dem men det förändras lite från dag till dag. Men helt klart mer stabilt.

Doc har vuxit på många sätt under året, mer massa och mer man. Träningen har gått väldigt mycket framåt under året och vi har tävlat med lite varierad framgång, tredje gången gillt i appellen blev vi uppflyttade. Tyvärr har vi inte startat i lydnaden, för att jag fått kalla fötter och "missat" sista anmälningsdagen. Förbättring med det får det lov att bli! I vallningen har vi utvecklats väldigt mycket känner jag. I början av året var jag vilsen och bortkommen. Ingrid och vänner har stöttade mycket, Tack! Nu  har jag fått lite mer koll och Doc har utvecklats enormt mycket. Han känns mycket lugnare och det känns som att jag har mycket mer kontroll. Jag hoppas på ett 2010 med mycket vallning och fortsatt utveckling!

Som spårhund känner jag att Doc har backat lite i utvecklingen och det tar jag på mig helt och hållet. Jag har gått för fort fram och pressat för mycket. Vi har backat vilket har gjort Doc gott. Under 2010 ska vi sakta men säkert jobba oss framåt och en start i lägre får vänta tills vi är mogna för det. Under hösten har vi även nosat lite på sök, nånting som jag verkligen skulle vilja fortsätta med. Hoppas vi kan pussla ihop ett litet sökgäng, det är så kul!

För min del är 2009 det sista året som student, i början av 2010 får jag min Magisterexamen i företagsekonomi. Med många delade känslor! Skönt att börja tjäna pengar men jag sörjer all förlorad fritid speciellt den med killarna. Men jag hoppas och tror innerst inne att det ska bli bra, ångestfyllt som ni märker!

Nu ska jag avsluta med att säga GOTT NYTT ÅR OCH GOD FORTSÄTTNING!


Mina finaste killar! De gör mig varm i hjärtat...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0