När allt går fel.

 

På fredag var det tävlingsdags. Jag var inte riktigt laddad, lite sömn och alkohol kvällen innan kändes inte som bästa uppladdningen. Snälla Malin följde med som support. När vi kom till Bro Håbo var Doc  ganska jobbig, nosig och pipig. Efter parningen har han blivit påverkad av löptikar på ett sätt som han inte varit tidigare. Jag hoppas det är övergående. Han lugnade ner sig fint tills det var gruppmomenten. På sättandet la han sig ner efter typ 40 sekunder. När skulle lägga ner för platsliggning kändes Doc orolig. Han ville inte vara kvar där. När jag  tittade på honom innan jag gömde mig satt han. Han hade krupit efter mig och sen satt sig upp. Jag blev jätte besviken! Gick in och körde lydnaden, planen var att bryta och belöna vid lämpligt ställe. Doc gick fint ff som jag tror vi fick en nia på. Men vid inkallningen satt han och nosade när jag vände mig om så då valde jag att bryta. Inte ett rätt helt enkelt! Usch så trist det kändes!  Bröt ihop och samlade mod för start dagen efter.


Fina Dalton. Mitt hjärta.


På lördag gick gruppmomenten ännu sämre. Doc kom efter mig direkt på både sättande och platsliggning. Det känns konstigt och tråkigt. Doc brukar alltid ligga och på träning har vi inte haft några problem. Han är den typ av hund som klarat allt på egen tass hittills men där kändes han osäker och ville ha stöd. Jag tror det är en kombination av att Doc är osäker på om han ska ligga eller sitta och att det är en hormonstorm inom honom. Doc gillar inte att göra fel och tror han att han kanske kommer att göra det så blir det lite kaos i Lillisen.  Alla på Bro Håbo är så himla trevliga så efteråt erbjöd sig några att göra gruppmomenten med oss. Doc ville följa efter mig igen men efter att jag stannade upp och sa stanna igen så satt/låg han kvar fint. Vi behöver alltså träna med nya hundar på nya platser för på klubben har vi inga problem. Vi får nog skjuta på våra mål att bli klar med trean och starta högre innan hösten. Tur att tävling inte är allt även om det kändes så i fredags. Jag har fortfarande samma fina prick som innan helgen.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0